آمفی‌تیاتر دانشگاه زابل

​مکان: زابل- ایران
کاربری: آمفی تیاتر
کارفرما: دانشگاه زابل
زیربنا: 2200 مترمربع
مشاور: تورج میربهاء
وضعیت: مسابقه طراحی
​​​​​​​سال: 1390
​​​​​​

مبانی طراحی:
مجموعه دانشگاهی زابل در سال ۱۳۸۸ تصمیم به احیا و باز سازی کمپ دانشگاه گرفت. در راستای طرح جامع این مجموعه، دو ساختمان جدید برای دانشگاه پیشبینی شد که یکی از آنها آفی تئاتر مرکزی این مجموعه بود. طی درخواستی که از سوی کارفرما ارایه شد مقرر شد در طراحی این مجموعه تلاش شود با نگاهی متفاوت به مقوله طراحی، ایده ای شاخص برای شکل دادن به بنا انتخاب گردد، تا بتوان این بنا را به عنوان شاخصه و نماد دانشگاه زابل مطرح نمود.

سالن همایش فضایی برای مطرح کردن دیدگاه های جامعه است،  از این رو  بنا به صورت نیم کره ای ای برعکس در زمین قرار گرفت، و برعکس بودن آن سبب شد بدنه ی شفاف آن تمامی اتفاقات اطراف را در خود منعکس نماید. همچنین، با الهام از نقوش اسلیمی، “شمسه” به عنوان الگوی شکل دهنده به نیم کره انتخاب شد.   حاصل این رویکرد یک هندسه پارامتریک در پوسته شفاف  پیرامونی مجموعه بود. 
مجموعه از سه طبقه تشکیل شده، در طبقه همکف و پس از ورود لابی مدوری دورتادور بنا را فرا میگیرد که با توجه به بدنه طراحی شده، فضای جذابی را برای بیننده ایجاد میکرد،همچنین دو سالن با ظرفیت کمتر در نیم طبقه همین سطح قرار میگیرند، در سطح دوم که دسترسی به آن به کمک پله ها و آسانسورهای درون لابی میباشد،  سالن همایشهای اصلی واقع است ٍ و نهایتا در طبقه فوقانی، بخشهای اداری و یک سالن چند منظوره قرار گرفته اند. مجموعه با چرخشی رو به سمت مسیر اصلی  دانشگاه قرار گرفته و نمایه ی دانشگاه زابل به صورت فضای سبز بر روی بام آن حک شده است.