مجموعه نمک‌آبرود

​مکان: نمک‌آبرود- ایران
کاربری: اقامتی-گردشگری
کارفرما: طرح و اندیشه شیوا اطلس
زیربنا: 2200 مترمربع
مشاور: تورج میربهاء
وضعیت: مسابقه طراحی
​​​​​​​سال: 1390
​​​​​​

مبانی طراحی:
 در سال ۱۳۹۲ شرکت مهندسین مشاور طرح و اندیشه شیوا اطلس از شرکت های تابعه هلدینگ ایرانیان اطلس طراحی مجتمع مسکونی بلند مرتبه در شهرک  نمک آبرود را به مسابقه ای دو مرحله ای گذاشت. هدف از این مسابقه دستیابی به طرحی کاربردی، نوآورانه، پایدار و بهینه از طریق به کارگیری توان علمی و حرفه ای جامعه معماری ایران بود.حداکثر تعداد طبقات ۲۵ طبقه می باشد که براساس مطالعات اقتصادی فارغ از جنبه های فرم معماری، بازده اقتصادی طرح در حالت ۲۳ طبقه بیشینه خواهد بود که برای دستیابی به فرم معماری مطلوب امکان طراحی بخش محدودی از مجتمع با تعداد طبقات کمتر و یا بیشتر از ۲۳ طبقه و حداکثر ۲۵ طبقه وجود دارد.
دغدغه اصلی در طراحی واقعگرایانه این پروژه در تحلیل سطح پوشش بالای پیشنهادی و تقابل آن با مسایلی همچون سایه اندازی و اشراف شکل گرفت. لذا در طراحی صورت گرفته تلاش شد راه حلی برای رفع این پارادوکس ارایه شود که  هم توده های مجموعه در یک  هندسه قابل درک زیبای شناسانه کنار یکدیگر قرار گیرند، هم نیاز های مساحتی پروژه برآورده شود  و هم جموعه به صورت یکپارچه و متحد خوانده شود. 
 کل فضای مثبت حول یک حیاط مرکزی شکل گرفته که این حیاط علاوه بر این که طبیعتی محصور را در اختیار ساکنان قرار میدهد، فاصله مناسب میان واحد ها برای نورگیری و جلوگیری از اشراف را فراهم میسازد. این فضا در دو لایه خود را در حجم بسط داده است. 
در طراحی این مجموعه یکی از مهمترین نکاتی که در طراحی مورد توجه و تاکید قرار گرفته، کیفیت زندگی است. ساکن این مجموعه انتظار دارد تجربه ی زندگی در مجموعه ای در نمک آبرود با تجربه ی زندگی وی در شهر و کلانشهر متفاوت باشد.بازشوها بزرگ، تراسهای عمیق، جهت گیری نسبت به مناظر ( کوه و دریا )، شیوه دسترسی به واحدها و... مواردی بودند که در ساماندهی به الگوی پلانی این طرح موثر بودند. 
۲ باغ معلق در ضلع های شمالی و جنوبی مجموعه در نظر گرفته شده است  تا ساکنین بتوانند علاوه بر حیاط مرکزی میانی ؛در یک   تجربه دست جمعی از مناظر سایت بهره مند شوند.این باغها  تقریبا مساحتی شامل ۳۰۰۰ متر مربع را شامل میشوند. علاوه بر این باغ ها تراس های وسیعی برای واحدها در نظر گرفته شده است که در طبقات مختلف تکرار میشوند.